Interkulturelle Studien: Russland und Deutschland transregional

Veranstaltungen und Exkursionen

Das schönste Land

Online-Ausstellung, Russland, Eintritt frei

Der jährliche Foto-Wettbewerb "Das schönste Land" ist ein großangelegtes Projekt der Russischen Geographischen Gesellschaft, das der wilden Natur in Russland und der Erziehung zu umweltfreundlichem Verhalten gewidmet ist. 

Das Projekt hat eine große gesellschaftliche Resonanz hervorgerufen und wird jährlich durchgeführt. Die Ausstellungen der Arbeiten der Finalisten und Sieger werden mit Erfolg in der ganzen Welt gezeigt; man kann sie auch auf der Website der Russischen Geographischen Gesellschaft sehen. 

Vor einigen Tagen ist der aktuelle Wettbewerb gestartet. Die besten der besten Arbeiten wählt eine Jury aus, der berühmte Persönlichkeiten des öffentlichen Lebens, bekannte Fotografen und Vertreter aus der Welt der Kunst angehören. An der Bestimmung des Gewinners des Publikumspreises 2020 kann jeder teilnehmen, indem er auf der Website der Gesellschaft für das Foto votiert, des ihm gefallen hat. 

Hier geht es zur Ausstellung. 

 

Conference: Putting the Empire into Music. Investigating the VIA Phenomenon

Vom 20. bis 21. November findet die interdisziplinäre Tagung Putting the Empire into Music. Investigating the VIA Phenomenon" statt, organisiert von MitarbeiterInnen des OEI der Freien Universität Berlin in Kooperation mit der Humboldt-Universität zu Berlin. Im Rahmen der Tagung werden internationale WissenschaftlerInnen aus acht Ländern und unterschiedlichen Disziplinen, wie der Musik-, Geschichts- und Kulturwissenschaft, die Vielfalt des VIA - Phänomens (Vokal'no instrumental'nyi ansambl', dt. „vokal-instrumentales Ensemble“) in den Blick nehmen. Damit soll dazu eingeladen werden, diese bisher vernachlässigte Facette spätsowjetischer Populärkultur in den Blick zu nehmen und gemeinsam zu diskutieren.

Die Tagungssprache ist Englisch.

Organisation: Irine Beridze, Clemens Günther, Manuel Ghilarducci, Christiane Schäfer

All across the Soviet Union, from Belarus to Central Asia, from Moscow to Georgia, the VIA phenomenon (Vokal'no-instrumental'nyi ansambl') played a central role in Soviet popular music and culture. The label VIA applied to acts which were quite distinct from other musical genres and subcultures (bards, punk, rock and jazz) and was invented by the Soviet authorities in the early 1960s in order to counter the growing influence of Western pop music in the empire. From this date onwards until the end of the Soviet Union, a number of well-known popular musicians entered the scene and made a lasting impression on the Soviet and post-Soviet collective memory. Bands like Ariėl', Pesniary, Gunesh, Vesëlye rebiata, Orera, Siabry, Zemliane and Golubye Gitary blended different musical styles and genres like pop, beat, rock, jazz, synth-pop, progressive rock and electronic music; with catchy melodies, a good dose of experimentalism and a solid technique, and managed to gain popularity while maintaining high production and recording standards.

It was in the Brezhnev era, the so-called epoch of 'stagnation', that the VIAs flourished. By performing at festivals across the Soviet Union and abroad, on steamers and on State television, the VIAs became a genuine late-soviet musical phenomenon which went beyond a simple adaptation or 'indigenization' of Western musical, aesthetical and lyrical devices. Furthermore, their apparently 'unpolitical' attitude, their enigmatic lyrics and their hybrid musical structures cannot be grasped and explained in terms of binary socialism's (Alexei Yurchak) dichotomic logic of official vs. underground which has been prevailing among scholars studying Soviet popular music and culture for many years. Our conference follows recent reconsiderations of late Soviet culture by applying a material-based approach on previously neglected aspects of officially available late Soviet pop-culture.

While focusing on subcultures like Grazhdanskaia Oborona's punk or on the so-called russkii rok of DDT, Nautilus Pompilius and Mashina Vremeni, the radar of scholarship has failed to detect the musical, aesthetical and poetical peculiarities of the VIA phenomenon, implicitly or explicitly regarding it as mere entertainment and mimesis of Western popular music. However, a closer look at the VIAs reveals a plethora of relevant aspects reflecting the characteristics of late Soviet popular culture and allows us to question the notion of that epoch as a period of (cultural and musical) 'stagnation'.

It can also complement approaches focusing on musical activities in the capitals of Moscow and St. Petersburg with a perspective deriving from the provinces and the peripheries of empire. The aim of this conference is to direct the spotlight onto this uninvestigated field for the first time and establish the VIA phenomenon as a subject of interdisciplinary scholarship.

The most vital research questions concerning individual bands and this singular phenomenon in general include:

  • Aesthetic strategies: self-representation, (self-)exoticization, (self-)folklorization
  • Musical structures: arrangements, instruments, soundscapes, indigenization, glocalization, translation of Western music and their cultural implications
  • Textual strategies: lyrics, themes, poetic-rhetorical devices
  • Institutionalization: cultural policy, censorship, social reception, festivals, labels
  • Identity and space: construction of national and imperial spaces/identities in and through music, nation building, heterotopies, reorganization of spaces (center/periphery), hybridity, gender identities
  • Legacy, aftermath and collective memory, nostalgic re-canonization of VIAs in former Soviet republics
     

Russian Shots – Fotografie aus Russland

Über die vergangenen 10 bis 15 Jahre ist in Russland eine neue Kultur dokumen­tarischer Fotografie herangewachsen: eigenständig in ihrer Thematik und Ästhetik, konsequent und durchdacht in ihrer Bildsprache. Im Westen sind diese Arbeiten wenig bekannt. Dabei gelingt ihnen, was in einer Zeit der Konflikte so nötig und doch so schwierig ist: Russland von innen zu zeigen, ohne Rückgriff auf eine externe interpretierende Matrix.
dekoder stellt diese Künstler und ihre Bilder vor – und wirft außerdem auch ein Schlaglicht auf die Wurzeln: Klassiker, die Einfluss gehabt haben auf die junge Generation und ihre Entwicklung. Hier geht es zur Online-Ausstellung.

 

Putane - Verwirrt

Russiches Theater 

Sa. 10.04.2021, 19:30 uhr
Friedrich-Ebert-Halle
Alter Postweg 30

21075 Hamburg 

Der berühmte italienische Schauspieler und Regisseur Nino Manfredi war mit der Inszenierung seines Theaterstücks in Russland nur unter einer Bedingung einverstanden – als Regisseur muss Roman WIKTJUK wirken.

Eine rührende Geschichte über die Beziehung eines Dramatikers (Jefim SCHIFRIN) und einer Prostituierten (Jekaterina KARPUSCHINA), deren Berufe, wie sich herausstellt, vieles gemeinsam haben. Eine sanfte und einnehmende Inszenierung mit lustigen und kurzweiligen Dialogen, mit fünf Unfug treibenden Clowns, die das Bühnenstück sozusagen moderieren, und einem glanzvollen Duo von Jefim Schifrin und Jekaterina Karpuschina. 

Autor NINO MANFREDI
Übersetzung aus dem Italienischen TAMARA SKUJ
Inszenierung und musikalische Gestaltung ROMAN WIKTJUK
Szenografie WLADIMIR BOER
Kostüme WLADIMIR BUCHINNIK
Plastik LEONID LEJKIN
Regieassistentin GALINA MUTSCHIEWA